Autisme

Waarom kinderen en jongeren begeleiden met Autisme?

In 2016 kwam ik voor het eerst in contact met kinderen die Autisme hebben. Een van mijn allereerste gevoelens was dat ik iets wilde betekenen voor hen. Hun vaardigheden kunnen ontwikkeld worden zodat ook zij, met hun eigen kwaliteiten, met als uitgangspunt veiligheid en gelijkwaardigheid, deel kunnen nemen aan de maatschappij.
Ik heb in de praktijk gezien dat door denken in mogelijkheden kinderen & jongeren met Autisme niet in een ‘hokje’ geplaatst hoeven te worden.
Persoonlijk vind ik het een enorme uitdaging op zoek te gaan naar wat zij wél kunnen in hun leven.

 

Martine F. Delfos deed in een webinar dat ik in juli 2020 van haar volgde deze uitspraak:

“We hoeven alles niet te begrijpen,
als we maar begrijpen
dát we het niet begrijpen,
dan gaan we respectvoller met elkaar om”

 

Autismevriendelijke Coach

Marjon Kuipers-Hemken en Gijs Horvers (ervaringsdeskundige) hebben mij vanuit De Autisme Academie Auticomm getraind om een erkend Autismevriendelijke coach te worden.
Zij zijn auteur van het boek Plan B ‘Een vernieuwende handreiking voor Autisme & Communicatie’.
Veel methodes uit dit prachtige en praktische boek gebruik ik tijdens mijn werk.

Deze visie heb ik in volle overtuiging overgenomen van Gijs Horvers:

‘Autisme, je kunt er niks aan doen maar wel iets mee doen’

 

Animatie met goede uitleg over Autisme

(in het Engels)

(Bron: The National Autistic Society, 2020)